GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Abstrakti taustakuva

Ohjeita taustakuvien tekoon

Abstrakti taustakuva

ViestiKirjoittaja Nollapiste » 21.05.2009 18:00

Tämän oppaan avulla saat persoonallisen taustakuvan erittäin helposti. Oppaan mukaan toimiminen ei vaadi sen erikoisempia GIMP-taitoja, mutta kuvaa voi yksilöidä missä vaiheessa tahansa mieleisekseen.

Lopputulos voi näyttää vaikkapa tälläiseltä:
Kuva

1. Kuvan luominen
Avaa GIMP. Avaa uuden kuvan luomisikkuna. Aseta kuvan resoluutioksi näyttösi resoluutio(esim. minulla 1280x1024). Kun käytät näyttösi resoluutiota kuvan resoluutiona, on lopputulos oikeassa kuvasuhteessa sekä sopivan tarkka. Nyt sinulla on auki todennäköisesti valkoinen kuva ruudulla. Valitse työkalupakista ämpärityökalu. Valitse edusta- ja taustaväriksi musta. Paina ämpärityökalulla kerran kuvaan, jolloin sen tulisi muuttua kokonaan mustaksi.

2. Kuviointi
Luo uusi läpinäkyvä taso, joka peittää koko kuvan.
Valitse sivellin-työkalu työkalupakista. Valitse siveltimeksi Circle (03). Valitse edustaväriksi mieleisesi väri. Periaatteessa tämä väri vallitsee myös lopputuloksessa, ellei kuvaa muokata vielä tämän jälkeen. Maalaa siveltimellä kuvaan paljon pitkiä ja lyhyitä vetoja. Jos haluat kuvasta selkästi kaksivärisen, vaihda edustaväriä kun tuntuu sopivalta.
Kuvioinnin jälkeen kuvan tulisi olla kutakuinkin tämän näköinen:
Kuva

3. Liikesumennus
Liikesumentamalla kuvaa, saadaan poistettua sekalaiset siveltimenvedot ja yhtenäistettyä kuva yhdeksi pehmeäksi kuvioksi. Avaa Suotimet->Sumennus->Liikesumennus...
Valitse listasta "Suurennus" ja varmista ettei "Blur outward" ole valittuna. Itse olen tykännyt käyttää suurennuksen pituutena 70:tä, mutta itselleen sopivimman säädön löytää vain kokeilemalla. Paina "Ok", jonka jälkeen GIMP alkaa prosessoimaan sumennusta, joka voi kestää jonkin aikaa prosessorimallista riippuen. Sumennuksen jälkeen kuva näyttää seuraavalta: Kuva

4. Värien vahvistaminen
Sumennuksen jälkeen värit voivat olla melko haaleat, sekä yksityiskohdat epäselvät. Tämä saadaan korjattua painamalla Tasot-valintaikkunan alalaidasta kahta kuvaa esittävää painiketta. Tämä tekee kopion nykyisestä tasosta ja liittää sen kuvaan päällimmäiseksi. Tasot-valintaikkunan Tila-pudotusvalikosta sille kopioidulle tasolle pitäisi valita tilaksi "Värin lisäys". Tällöin värit ja yksityiskohdat korostuvat toivotusti.
Kuva
Poistin pehmeäreunaisella siveltimellä hieman ylimääräisiä säikeitä reunoilta pois, sekä jätin keskelle mustan tilan. Oma kuvan näyttää tällä hetkellä seuraavanlaiselta: Kuva

5. Sobel-reunantunnistus
Sobel-reunantunnistusta varten sinun tulee kopioida kaikki näkyvä kuvasta ja liittää se uutena tasona. Se tapahtuu seuraavanlaisesti. Ensiksi valitset Muokkaa->Kopioi näkyvä, jonka jälkeen Muokkaa->Liitä->Uusi taso. Nyt sinulla on taso, joka vastaa täydellisesti näkyvää kuvaa. Tämän jälkeen pitää toteuttaa Sobel-reunantunnistus. Se tapahtuu avaamalla Suotimet->Reunantunnistus->Reunat...
Käytin reunantunnistuksessa seuraavia asetuksia:
Algoritmi: Sobel
Määrä: 2,0
Sotke
Paina vielä Ok, ja GIMP alkaa prosessoimaan reunantunnistusta.

6. Musta Alfa-kanavaksi
Seuraavaksi kuvasta pitäisi poistaa kaikki ylimääräinen ja turha musta väri. Se onnistuu muuttamalla musta väri alfa-kanavaksi. Avaa Väri->Väri -> Alfa..., valitse väriksi musta ja paina "Ok". Kuvan tulisi näyttää seuraavan tyyppiseltä: Kuva
Ei kovin hyvä? Toistetaan liikesumennus ja katsotaan mitä käy. Käytä tällä kertaa pituutena kolmeakymmentä ja katso mitä lopputulokseksi tulee...

Sain lopputulokseksi seuraavan kuvan:
Kuva

Kuvaa voi vielä muokata eteenpäin, kuten minä tein(kts. alku), mutta siitä en kerro enempää. Kokeilkaa rohkeasti erilaisia asetuksia, ei ole olemassa oikeaa tapaa tehdä kuvia.
Nollapiste

Re: Abstrakti taustakuva

ViestiKirjoittaja Japustiini » 22.05.2009 16:25

Hyvän näköinen lopputulos ja selkeä opas, eikä ole vaikea aloittelijoillekaan.

Pienenä sivuhuomautuksena: gimpin uusissa versiossa saa uuden tason näkyvästä kuvasta suoraan taso valikosta ilman mitään kikkailua tyyliin "kopioi näkyvä ja liitä uudelle tasolle". Taitaa olla toiminnon nimi Uusi Näkyvästä, jos en väärin muista (kännykällä surffailen junasta käsin, enkä voi tarkistaa).
Kuva
Japustiini

Re: Abstrakti taustakuva

ViestiKirjoittaja min√§_itse » 30.10.2009 14:41

Eipä toimi kuvat=(mutta ei se mitään yritetään tehdä ilman opasta
Kuva
minä_itse

Paluu Taustakuvaoppaat