GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Maastokuvio

Ohjeita taustakuvien tekoon

Maastokuvio

ViestiKirjoittaja Thrust » 06.03.2008 14:11

Tänään opetan, kuinka luoda helppo maastokuvio Gimpillä. Kirjoitin oppaan mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta aloittelijatkin saavat sen varmasti tehtyä.

Lopputulos näyttää tältä:

Kuva

1. Ensiksi, käynnistä Gimp ja luo uusi kuva (Ctrl + N). Säädä arvot näin (koolla ei ole väliä):

Kuva

2. Kun olet saanut luotua uuden kuvan, mene Suotimet->Hahmota->Pilvet->Yhtenäinen kohina...

Nyt eteesi pitäisi avautua uusi, tämännäköinen ikkuna:

Kuva

4. Muutamme vähän asetuksia... Säädä Yksityiskohtaisuuden arvoksi 15 ja paina Siemenluku-nappia (jolloin Gimp arpoo Satunnaissiemenen arvon). Nyt ikkunan pitäisi näyttää suunnilleen tältä:

Kuva

Paina OK. Nyt kuvasi näyttää jotakuinkin tältä:

Kuva

5. Seuraavaksi mene Värit->Posterisaatio... Ja tällainen ikkuna aukeaa:

Kuva

Nyt vaihda Posterisaatioarvoksi 6-10, riippuen ihan siitä, että mikä näyttää omasta mielestäsi hyvältä. Itse valitsin arvoksi 7, ja oma kuvani näyttää nyt tältä:

Kuva

Tämähän alkaa jo muistuttaa maastokuvioita, eikö vain?

6. Nyt luomme uuden tason. Elikkäs kun paina Ctrl + L tai mene Ikkunat -> Tasot. Anna tasolle nimeksi "Väri" ja huolehdi, että Tason täyttötapa on Läpinäkyvä. Paina OK. Aktivoi taso painamalla sitä Tasot ikkunassa. Varo, ettet paina silmän kuvaa, koska se piilottaa tason.

7. Nyt väritämme kuvan.

Värittämisen voi hoitaa monella tavalla. Mutta nyt käytämme (ehkä) yksinkertaisinta tapaa.

Elikkäs valitse edustaväriksi vihreä. Saat sopivan värin, kun valitset HTML-merkinnäksi luvun 039300. Näin:

Kuva

8. Edustavärisi on nyt vihreä. Valitse Ämpärityökalu (Shift + B). Huolehdi, että Täytetyypiksi on valittu Täyttö edustavärillä. Tarkasta myöskin, että Tila on Normaali ja Läpinäkyvyys 100,0.

Nyt täytä "Väri"-taso vihreällä.

9. Avaa Tasot-ikkuna uudestaan. Vaihda "Väri"-tason Tilaksi Kerro ja Läpinäkyvyydeksi 90,0. Kas näin:

Kuva

Onneksi olkoon, valmista tuli! :)
Thrust

Re: Maastokuvio

ViestiKirjoittaja Peltzi » 06.03.2008 16:38

Ihan hyvä, selkeästi kirjoitettu opas, joka opettaa usean eri työkalun käyttöä. Siltä osin hyvä opas.
Jos joku oikeasti tarvitsee maastokuviota eikä opetusta, niin kannattaa käyttää valmista Naamioväri -Script-FU:ta.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja Thrust » 07.03.2008 19:28

Totta, monet tämäntapaiset asiat voidaan luoda paljon helpommin käyttämällä jotai Script-FU:ta. Minun mielestäni on kuitenkin hyvä tehdä tällaiset asiat "vaikeimman kautta", sillä se ainoa tapa, jolla opit tuntemaan Gimpin paremmin ja kehityt grafiikan tekijänä. :)
Thrust

ViestiKirjoittaja Hetsku » 07.03.2008 21:09

Eipä kyllä kauheasti näytä maastokuviolta, vertaa vaikka näihin [1],[2].
Vade retro, satana!
Hetsku
Perustaja

ViestiKirjoittaja Thrust » 08.03.2008 00:55

Niin, kun vertaa oikeisiin kankaisiin. Mmh, no ehkäpä herra on sitten itse valmis vääntämään paremman jos tämä ei kelpaa?
Thrust

ViestiKirjoittaja Japustiini » 08.03.2008 10:51

Nuihinhan päästään ihan vaan efekteilllä tms. pelaamalla. Hyvä ja selkeä tuto mutta keskeneräisen näköinen lopputulos.
Kuva
Japustiini

ViestiKirjoittaja Hetsku » 08.03.2008 19:13

Thrust kirjoitti:Niin, kun vertaa oikeisiin kankaisiin. Mmh, no ehkäpä herra on sitten itse valmis vääntämään paremman jos tämä ei kelpaa?

Oi, anteeksi että oletin, että lopputuloksen tulisi näyttää realistiselta.
Vade retro, satana!
Hetsku
Perustaja

ViestiKirjoittaja Thrust » 08.03.2008 20:19

Noh, enpä nyt sanoisi, että monetkaan (täällä ja muualla) lukemieni oppaiden lopputuloksista näyttäisivät realistisilta. Enkä ainakaan odota, että aloittelijoille suunnatun oppaan lopputulos olisi realistinen. Mutta jos itse olet semmoista odotat, niin eihän minulla ole siihen mitään sanottavaa.

Anteeksi nyt heti kärkeen, en halua mitään väittelyä aloittaa. Rakentava kommentti on aina vain hyväksi. :)
Thrust

ViestiKirjoittaja PowerLife » 08.03.2008 20:51

Noh noh pojjaat.

Oppaana todella hyvä, paljon kuvia ja hyvin selitetty. Lopputuloksestakin saa aidomman ehkäpä pienellä gaussilla ja parilla keltaisella brushuilla.
Who dares to play with death? Who smells the dragons breath?
PowerLife
Perustaja

ViestiKirjoittaja JuhaK » 08.03.2008 21:48

Niimpä... Hieno opas, ja jos joku haluaa sitä aidompaa, niin kokeilkoot itse, ja vaikka julkaiskoot niksinsä tänne, kuten PowerLife teki.
Kuva
JuhaK
Perustaja

Seuraava

Paluu Taustakuvaoppaat