GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Kysy Gimpressionistilta

GIMPpiin liittyvät ongelmat

Re: Kysy Gimpressionistilta

ViestiKirjoittaja skedespede » 19.10.2013 19:32

sasusasu kirjoitti:kuvissa esiintyvät hyvin tarkat kirkkaat linjat muuttuvat sahalaitaisiksi pienennetyssä versiossa, vaikka alkuperäinen on ihan sileä. Kaverini kokeili muokata saman kuvan photoshopilla ja sai yhtä sileän ja kauniin, kuin alkuperäinen.

Merkkaan siis aina korkeudeksi 800px ja leveys määrittyy sen mukaan (pystykuva nyt tässä kyseessä).. Interpolaatioista olen kokeillut vuorotellen kaikkia, mutta mikään ei auta ongelmaan (en siis oikeasti näistä tajua, olen vain koittanut arvailla..).

Kuulostaa zoomin väärinkäytöltä (vastaava aiempi keskustelu) tai jostakin väärästä asetuksesta. Katso ainakin nämä:
1. valikosta Muokkaa -> Asetukset -> Kuvaikkunat -> Käytä "Piste pisteeltä" oletuksena -täppä päälle (GIMPin uudelleenkäynnistäminen saattaa olla tarpeen)
2. "Suurenna kuvaa kun ikkunan koko muuttuu" (vaakaviivaimen ja pystyvierityspalkin välissä oleva pieni ikoni oikealla ylhäällä) POIS päältä JA
3. Näytä -> Suurenna -> 1:1, tai alalaidasta löytyvä zoomaustaso-pudotusvalikko, johon 100%. Kuvan pienentämisen jälkeen siis.

Skaalaa kuvaa -toiminto ja Interpolaatio: Parabolaarinen ovat kyllä ihan oikeat välineet valokuvan pienentämiseksi. Lineaarinen interpolointi käytetään muuntyyppiseen grafiikkaan, Ei mitään kovien reunojen säilyttämiseksi ja Sinc lähinnä suurentamiseen - näin lyhykäisyydessään rakettitieteeltä kuulostamatta.
skedespede

ViestiKirjoittaja sasusasu » 21.10.2013 18:08

Hei taas!

Kokeilin antamiasi vinkkejä monta kertaa ja tarkistin kaiken olevan ok zoomissa ja muussa, mutta kuva pysyy edelleen rakeisena ja sahalaitaisena. Huomasin myös muidenkin pintojen (kuin vain kirkkaat reunat) olevan rakeisen kovia, vähän sellaista "kohinaa" kaikessa pikkutarkassa mihin olen tarkentanut kun rämpytän edestakaisin photoshopilla pienennettyä joka näyttää normaalille. Katsoin myös tuon toisen keskustelun, mutta siitäkään ei tunnu olevan apua :( Kokeilin kuvata kirjavaa pikkutarkasti kirjailtua kangasta kaukaa ja siinä ero näkyy todella paljon kun alan taas edestakaisin vertailla gimp photoshop.

Onko muita mahdollisia keinoja? Olen kaikesta kiitollinen!
sasusasu

ViestiKirjoittaja Peltzi » 22.10.2013 17:08

Interpolaatio on ainoa syy, minkä itse keksin.

Päätyykö tämä sahalaitaisuus siis lopulliseen, tallennettuun (vietyyn) kuvaan asti vai näyttääkö se huonolta vain Gimpissä? Voitko näyttää, millaista jälkeä se tekee?
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja skedespede » 22.10.2013 19:33

Ja alkuperäinen kuva mukaan kanssa.
skedespede

ViestiKirjoittaja sasusasu » 28.10.2013 18:04

Peltzille laitoin sähköpostilla kuvia!

Sahalaitaisuus näkyy myös gimpin ruudussa jos kahden alueen kontrasti on kirkas ja tarkka (esim musta valkealla ja punainen sinisellä/vihreällä). Lopullisessa sitten näkyy aivan varmasti. Otin screenshotit myös asetuksista millä kuva viety.
sasusasu

ViestiKirjoittaja Peltzi » 07.11.2013 14:05

Nyt täytyy kyllä myöntää etten itse ota nähdäkseni niissä kuvissa mitään vikaa... ainoa sahalaitaisuus, mikä osuu silmään, on olemassa alkuperäisessäkin kuvassa...

sasusasu: Jos sopii niin voisin julkaista erittelemäsi ongelmakohdat lähettämistäsi kuvista, jotta muut voivat arvioida tapausta myös. Miten on?
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja Makokko » 19.11.2013 15:41

Osaatko sanoa miksi sivellinmuokkain ei toimi? Esim. tähtisivellin: Olen voinut muokata sitä niin että siihen saa lisää sakaroita ja erilaisia muotoja. Nyt muokkain on mykkä, eikä tee muutoksia. Pystyn siis vain suurentamaan siveltimen kokoa ja muuttamaan sen suhteita, mutta niitä kehittyneempiä ominaisuuksia, mitkä avautuu omaan laatikkoonsa, niitä en voi muuttaa. Olen poistanut Gimpin ja ladannut sitten uudelleen, mutta vika pysyy. Kone on: Acer 64 bit ja Win 8.
Makokko

ViestiKirjoittaja skedespede » 24.11.2013 19:48

Makokko kirjoitti:Pystyn siis vain suurentamaan siveltimen kokoa ja muuttamaan sen suhteita, mutta niitä kehittyneempiä ominaisuuksia, mitkä avautuu omaan laatikkoonsa, niitä en voi muuttaa.

GIMP ei oletuksena anna muuttaa ohjelman mukana tulleita siveltimiä. Tee siveltimestä kopio napista Kopioi tämä sivellin; tätä kopiota saat sitten muokata itsellesi mieluisaksi.

Voit toki sallia ohjelman mukana tulleiden siveltimien muokkauksen suoraan, jolloin siveltimiin tehdyt muutokset tulevat kaikille sen koneen käyttäjille: Asetukset -> Kansiot -> Siveltimet -> Kirjoitettavissa-täppä päälle ohjelman omalle sivellinkansiolle, käyttäjäkohtaisen kansion lisäksi.
skedespede

ViestiKirjoittaja Makokko » 25.11.2013 19:47

Tämä on Gimpin oma sivellinmuokkain, en ole yrittänyt tehdä mitään itse kehiteltyjä muutoksia siveltimiin. Se on se taso, joka avautuu näin: Työkalupakki -> kaksoisklikkaa esim. kynä -> avautuu "Työkaluasetukset" - tähän asti kun avaa työkaluja, ne toimii kuten ennenkin. Mutta sitten kun klikkaa työkaluasetukset oikeaa reunaa, jossa on "Sivellinmuokkain" (avautuu omaan ikkunaan jossa on säätöjä, esim. säde, piikit, välistys), niin en pysty käyttämään sitä, nuo säädöt eivät toimi.

Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?

Kun minulla oli WinVista, tuollaista ongelmaa ei ollut ja sivellinmuokkain toimi hyvin. Nyt kun vaihtui Win8, sivellimuokkain on ollut toimintakyvytön.

En pysty tekemään vikailmoitustakaan, ohjelma ei huoli sitä.
Makokko

ViestiKirjoittaja skedespede » 25.11.2013 21:08

Eli kuten juuri edellä neuvoin, tee siveltimestä kopio, jota pystyt sitten muuttamaan juuri noilla haluamillasi säädöillä. Tai sitten kytke asetuksista että ne nykyiset siveltimet ovat kirjoitettavissa.
skedespede

EdellinenSeuraava

Paluu Kysymykset ja ongelmat GIMPin kanssa