GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Kysy Gimpressionistilta

GIMPpiin liittyvät ongelmat

Re: Kysy Gimpressionistilta

ViestiKirjoittaja kokhoniemi » 22.03.2010 12:29

Arget kirjoitti:Ei,arvasin että käsität väärin ^^ mutta eipä ollut selostuksessakaan kehumista.

Tarkoitin että tekisin ensin taustan,sitten löisin siihen päälle tekstit ja laittaisin tuon mosaiikin tuolta,mutta kun yritän tehdä tämän näin niin se tekee sen mosaiikin vain tuohon tekstiin.Onhan se mahdollista tehdä sitten toisen kerran vain taustaan,mutta ei se oikealta näytä :D

Kyllä tuo Peltzin ohjeistus yhdestä tasosta taitaa olla ainoa ratkaisu. Eli yhdistät teksti- ja taustatason, (tasot-valikosta "yhdistä tasot") ja käytät syntyvään tasoon tätä mosaiikki-suodinta.
kokhoniemi

ViestiKirjoittaja |Argetlam| » 16.06.2010 02:56

Olen unohtanut tuon Argetin salasanan enkä pääse enää käsiksi sen sähköpostiinkaan,että täytyipä tehdä uusi tunnus :F

Mutta joo,onnistuinpa taas sotkemaan tämän gimpin tuossa kun yritin saada tekstiä menemään polkua pitkin (tähänkin apua kiitos) niin että noi "telakat" (niitäkö ne on?) hävis kokonaan,nyt kun painan sivellintä tai mitä tahansa muuta siinä lukee vaan "voi pudottaa telakoitavat ikkunat tähän." Kahtelin jo oppaista mutta empä onnistunut niitä saamaan takaisin..haluaisin siis kaikki ihan normiasetuksille,en vaan paria näkyviin.
|Argetlam|

ViestiKirjoittaja Peltzi » 16.06.2010 05:21

|Argetlam| kirjoitti:Olen unohtanut tuon Argetin salasanan enkä pääse enää käsiksi sen sähköpostiinkaan,että täytyipä tehdä uusi tunnus :F

Mutta joo,onnistuinpa taas sotkemaan tämän gimpin tuossa kun yritin saada tekstiä menemään polkua pitkin (tähänkin apua kiitos) niin että noi "telakat" (niitäkö ne on?) hävis kokonaan,nyt kun painan sivellintä tai mitä tahansa muuta siinä lukee vaan "voi pudottaa telakoitavat ikkunat tähän." Kahtelin jo oppaista mutta empä onnistunut niitä saamaan takaisin..haluaisin siis kaikki ihan normiasetuksille,en vaan paria näkyviin.

*pihh* sori mutta tuo kysymys alkaa jo vähän jurppia, koska se on varmaan yleisin, mitä kysytään. Siksi kirjoitinkin yhden oppaan juuri siitä aiheesta, joten pyydän sinua lukemaan Opi GIMPin osan kuusi.

Kyseessä on sama opas, joka löytyy kotisivultani nimellä Ikkunointi.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja |Argetlam| » 17.06.2010 13:09

Juu ^^ Arvasin kyllä mutta en sitä tuon oppaan avulla saanut,senhän jo sanoin. Mutta joo,uutta kysymystä pukkaa :F

Asiaan: Tahtosin kysyä onko tuon polkutyökalun noita "ankkureita" tai mitä lie palloja mahollista pienentää? Tarkka leikkaaminen on niin hankalaa näillä isoilla,ja aina noihin pieniin kohtiin jää vähän sitä taustaa :S

Lisäks tahtosin vähä apua tuon kaarevan tekstin tekemiseen,photoshopilla ilmeisesti helpompi ja mulla se onkin,mutta niin paljon monimutkaisempi kuin gimp että en oo vielä nähny syytä siirtyä sen käyttöön.
|Argetlam|

ViestiKirjoittaja Peltzi » 17.06.2010 15:58

|Argetlam| kirjoitti:Juu ^^ Arvasin kyllä mutta en sitä tuon oppaan avulla saanut,senhän jo sanoin. Mutta joo,uutta kysymystä pukkaa :F

Et nimennyt oppaita, puhuit oppaista yleisesti. Olin suht varma, että juuri tämän oppaan avulla saisit homman hoidettua. Mikäköhän on sitten ongelma? Miten yritit asiaa korjata ja mitä tapahtui?

|Argetlam| kirjoitti:Asiaan: Tahtosin kysyä onko tuon polkutyökalun noita "ankkureita" tai mitä lie palloja mahollista pienentää? Tarkka leikkaaminen on niin hankalaa näillä isoilla,ja aina noihin pieniin kohtiin jää vähän sitä taustaa :S

Ei ole, mutta kuvaa on mahdollista suurentaa. Näinhän ankkurien koko suhteessa kuvaan pienenee.

|Argetlam| kirjoitti:Lisäks tahtosin vähä apua tuon kaarevan tekstin tekemiseen,photoshopilla ilmeisesti helpompi ja mulla se onkin,mutta niin paljon monimutkaisempi kuin gimp että en oo vielä nähny syytä siirtyä sen käyttöön.

"Vähän apua" on suht ympäripyöreä määritelmä. Olemme jo antaneet suht paljon apua oppaamme kautta. Täsmennähän vähän.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja FireFoxy » 16.07.2010 17:58

Eli, olen onnistunut poistamaan sen oikeanpuoleisen työkalupakin. Siis tarkoitan sitä, mistä voi valita materiaalit ja mikä on oikealla puolella kun Gimpin avaa ensimmäistä kertaa. Eli ei se Työkalupakki -nimeä kantava, vaan se toinen. Miten sen saisi takaisin? Selasin sivuja, mutta en löytänyt vastausta, tai sitten katsoin tosi huonosti :oops:

Toinen ongelmani on se, että latasin yhdet ripset siveltimiin netistä, tarkalleen täältä, mutta ne eivät tule Gimpiin. Miten saisin ne sinne?

Kiitos paljon, jos apua löytyy!:)
FireFoxy

ViestiKirjoittaja Peltzi » 17.07.2010 11:06

FireFoxy kirjoitti:Eli, olen onnistunut poistamaan sen oikeanpuoleisen työkalupakin. Siis tarkoitan sitä, mistä voi valita materiaalit ja mikä on oikealla puolella kun Gimpin avaa ensimmäistä kertaa. Eli ei se Työkalupakki -nimeä kantava, vaan se toinen. Miten sen saisi takaisin? Selasin sivuja, mutta en löytänyt vastausta, tai sitten katsoin tosi huonosti :oops:

Opi GIMP, osa 6

FireFoxy kirjoitti:Toinen ongelmani on se, että latasin yhdet ripset siveltimiin netistä, tarkalleen täältä, mutta ne eivät tule Gimpiin. Miten saisin ne sinne?

Purat ne tähän kansioon (Vista/7) ja virkistät siveltimet:

C:\Users\<käyttäjänimi>\.gimp-2.6\brushes
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja Urgenus » 26.07.2010 19:49

1. Miten GIMPissä saan sellaisen "pehmeä" reunaisen valinnan ? Ensin tein polun ja sitten valinnan sen tekemäni polun mukaan, mutta miten saan valinnasta pehmeäreunaisen.

2. Kun teen valinnan GIMPissä, niin miten saan valinnan keskelle alueen, joka ei ole valittuna ? Eli jos haluan vaikka värjätä ikkunan pokat, niin ensin teen polun siihen ikkunan ympärille ja sitten valinnan sen mukaan, mutta miten poistan valinnasta sen itse ikkunan ?
Urgenus

ViestiKirjoittaja Hetsku » 28.07.2010 12:46

Urgenus kirjoitti:1. Miten GIMPissä saan sellaisen "pehmeä" reunaisen valinnan ? Ensin tein polun ja sitten valinnan sen tekemäni polun mukaan, mutta miten saan valinnasta pehmeäreunaisen.

Piirrä polku ja tee siitä valinta sitten "Valitse -> pyöristä"

Urgenus kirjoitti:2. Kun teen valinnan GIMPissä, niin miten saan valinnan keskelle alueen, joka ei ole valittuna ? Eli jos haluan vaikka värjätä ikkunan pokat, niin ensin teen polun siihen ikkunan ympärille ja sitten valinnan sen mukaan, mutta miten poistan valinnasta sen itse ikkunan ?

1. Tee valinta ikkunapokien ulkoreunan mukaan
2. Tee valinta ikkunalasin ulkoreunan mukaan
3. Valitse eka polku ja paina "valinta poluksi"
4. Valitse toka polku ja ctrl pohjassa klikkaa "valinta poluksi"

Toivottavasti auttoivat.
Vade retro, satana!
Hetsku
Perustaja

ViestiKirjoittaja vuja » 08.08.2010 12:17

Gimp on ensimmäinen kuvankäsittelyohjelma jota yritän opetella käyttämään. Olen siis aivan noviisi vielä! Ja vastaushan kysymykseeni saattaa olla jossain viestiketjussa, mutta niitä on niin paljon ettei jaksa lukea kaikkia :)
Siis: saako (ja kuinka) ohjelmalla tehtyä vesileiman valokuvaan?
vuja

EdellinenSeuraava

Paluu Kysymykset ja ongelmat GIMPin kanssa