GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Kysy Gimpressionistilta

GIMPpiin liittyvät ongelmat

Re: Kysy Gimpressionistilta

ViestiKirjoittaja Piplio » 10.08.2012 15:55

Screen on minullakin. Kokeilin myös Windowilla eikä vaikutusta.
Piplio

ViestiKirjoittaja Lara-chan » 15.08.2012 19:43

Olen monta kertaa ladannut Gimpin tietokoneelleni, mutta jostain syystä siitä puuttuu KAIKKI siveltimet, enkä siis voi piirtää. Olen koittanut ladata niitä lisää DeviantARTista. Pöytäkoneessa Gimpin kanssa ei ole ongelmia, mutta läppärissäni se mättää. Välillä ne siveltimet tulevat, kun lataan gimpin tietsikalle uudestaan, mutta pian huomaan niiden taas hävinneen. :cry:
Lara-chan

ViestiKirjoittaja Perhonen » 08.09.2012 09:40

Ongelma koskee PDF-muotoa, uusimmassa GIMPissä pystyy muuttamaan kuvan PDF-muotoon. Nyt kun tätä kokeilin, niin ei tule ihan samannäköistä! Kyseessä on eräs ns. Menu ja tekstistä jää jostain syystä puolet pois - miksi? Samoin tein tekstien väliin brushilla kuviot ja ne ovat nyt missä sattuu. Ihan kuin teksti olisi isontunut ja ei "mahdu" PDF:ään?
Perhonen

ViestiKirjoittaja kokhoniemi » 08.09.2012 23:35

Niin, eiköhän ohjelma yritä tehdä kuvasta A4-arkin muotoista PDF-kuvaa? Itse en ole oikein päässyt perille, miksi rasterikuvia tulisi edes tallentaa PDF:ksi. Vektorigrafiikassa kyllä näppärä tiedostomuoto.
kokhoniemi

Re: Metadata

ViestiKirjoittaja Jouni » 19.12.2012 06:44

Mitä teen, kun tekstin lisäämisen jälkeen tekstiruutu jää aktiiviseksi enkä ole keksinyt keinoa millä voin jatkaa muuta tekemistä kuin tekstin kirjoittamista... Ei auta kuvan sulkeminen ja uudelleen avaaminen. En osaa käyttää mitään tasoja yms.
"stonjohn4"
Jouni

Re: Metadata

ViestiKirjoittaja Peltzi » 19.12.2012 11:40

Jouni kirjoitti:Mitä teen, kun tekstin lisäämisen jälkeen tekstiruutu jää aktiiviseksi enkä ole keksinyt keinoa millä voin jatkaa muuta tekemistä kuin tekstin kirjoittamista... Ei auta kuvan sulkeminen ja uudelleen avaaminen. En osaa käyttää mitään tasoja yms.

Tasot sinun kannattaisi sisäistää, koska siitä juurikin on kyse. Klikkaa tuosta allekirjoituksestani lisäinfoa.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja matu » 30.06.2013 12:54

Moi,

Kun yritän tulostaa kuvaa Gimpistä, niin sanoo että print.exe on kaatunut...
Päivitin Gimpin uudempaan versioon (2.8.6) ja taas sama juttu.
Miten tuon saa toimimaan? Käyttis on Windows 8.
matu

ViestiKirjoittaja Sanna » 31.07.2013 18:45

Moi!

Latasin Gimpin uuden version, ja nyt minulla olisi paljon kysyttävää.
Ensinnäkin, kaikki lataamani brushit, jotka toimivat Gimpin aiemmassa versiossa, ovat hävinneet. Ne löytyvät kyllä koneen latauksista, mutta en saa niitä enään näkymään Gimpiin. Mikä neuvoksi?
Toiseksi, aiemmassa Gimpissä pystyi esim. kopioimaan jonkun kuvan netistä ja sitten avasi Gimpin ja liitti sen siihen. Ei ongelmaa. Mutta tässä uudemmassa sama ei toimi?! En nimittäin aina jaksaisi tallentaa kuvaa nimellä ja etsiä sitä sitten koneen syövereistä... Onko tämä edes mikään 'virhe' vai kuuluuko tämä uudempaan Gimpiin? Olisiko se mahdollista taas saada toimimaan?

Kiitos, ja anteeksi erittäin huonot selitykseni. Toivottavasti ymmärsit edes jotain höpötyksistäni :--D
Sanna

ViestiKirjoittaja skedespede » 02.08.2013 11:52

Sanna kirjoitti:kaikki lataamani brushit, jotka toimivat Gimpin aiemmassa versiossa, ovat hävinneet

Mikä versio sinulla oli ennen päivittämistä? Mitä näitä vanhoja keskusteluja selailin niin nimenomaan päivittämisen yhteydessä on niiden kanssa ollut joskus hankaluuksia.
Todennäköisesti ongelma korjaantuu asettamalla brusheihin/siveltimiin liittyvät asetukset uudestaan, ja ehkä käynnistämällä ohjelma uudelleen. Ks. näitä keskusteluita,
http://www.gimp-suomi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=565&p=3058#p3058
http://www.gimp-suomi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=128&p=1041
En sitten tiedä onko taustalla myös jonkinmoiset yhteensopivuussyyt, ettei vanhat brushit välttämättä suoraan toimi uudessa. Itse en juurikaan niitä käytä.

Sanna kirjoitti:aiemmassa Gimpissä pystyi esim. kopioimaan jonkun kuvan netistä ja sitten avasi Gimpin ja liitti sen siihen. Mutta tässä uudemmassa sama ei toimi?!

GIMP joskus hukkaa leikepöydän sisällön ohjelmaa avattaessa (ollut ongelma minulla myös 2.6:ssa). Jos GIMPin mielestä kuvaa ei ole leikepöydällä, yritä kopioida uudestaan kun ohjelma on auki, ja liitä sitten.
skedespede

ViestiKirjoittaja sasusasu » 15.10.2013 19:32

Hei!

Olen aloittelija ja yksinkertaisesti haluaisin vain pienentää ottamiani luontokuvia "Skaalaa kuvaa" toiminnolla. Ongelmani on se, että kuvissa esiintyvät hyvin tarkat kirkkaat linjat muuttuvat sahalaitaisiksi pienennetyssä versiossa, vaikka alkuperäinen on ihan sileä. Kaverini kokeili muokata saman kuvan photoshopilla ja sai yhtä sileän ja kauniin, kuin alkuperäinen.

Merkkaan siis aina korkeudeksi 800px ja leveys määrittyy sen mukaan (pystykuva nyt tässä kyseessä).. Interpolaatioista olen kokeillut vuorotellen kaikkia, mutta mikään ei auta ongelmaan (en siis oikeasti näistä tajua, olen vain koittanut arvailla..).

Mitä siis teen väärin? Onko skaalaa kuvaa-toiminto edes oikea valinta? Nämä on julmetun ruman näköisiä, eikai se voi olla tarkoitus!

Kiitos paljon :)
sasusasu

EdellinenSeuraava

Paluu Kysymykset ja ongelmat GIMPin kanssa