GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

helposti hienoa!

helposti hienoa!

ViestiKirjoittaja trashco » 09.12.2008 09:09

meinasin siis sitä et jos halua heinosti, vaivattomasti ja upean taustan,
ensin tausta pitää valikoida työkalulla "sumea valinta" tai "valitse värin mukaan".
kun tausta on valittu, otat työkalu setistä "siveltimen" ja siinä näkyy käytettävä sivellin, klikkaa sitä ihan siitä vierestä ja missä on musta pallo, valitse sieltä "Sparks" ja sieltä alhaalta kohdasta
"käytä liukuvärin väriä" sitten siinä tulee kohta ja näkyy iso neliö, jossa vieressä
"liukiväri" valitse sieltä mieluinen väri, esim "purpples" ja maalaa sillä työsi takatausta
ihan miten sattuu, sen jälkeen ota suotimet valikosta vääristykset ja sieltä valikoi "emboss".
nyt siihen tulee sitten se pieni kuva sinne ylös ylänurkkaan, ja siellä kuvan alla
lukee "funktio" siinä alla ovat vaihtoehdot "Bumbmap" ja Emboss" valitse Bumbmap!
ja sitten siihen ilmestyy bumbmap:in kaltaisena kuva ylös ylänurkkaan!
voit muuttaa kuvan musteutta ja kirkkautta ihan vapaasti, riippuen kuvan pimeydestä!
sen jälkeen paina "ok".
ja näet kuinka enisimmäinen tasosi työstäsi on valmis, sitten vaan uudelleen tekemään uutta tasoa!
muista että työ näyttää juuri silloin paremmalta kuin että siinä on vain kolme tuollaista tasoa!
saa muuttaa myös ohjeita!
lopuksi suosittelen käyttämään suotimet ---> valo ja varjo ---> "Gradient Flare".
ja sitten oikealle valo etäisyydelle valo ( ite saa päättää minne ).
sitten työn pitäisi alkaa muistattaa omia töitäni, tässä tyyli, jonka loin vahingoissa! :D
toivottavasti tykkäätte! :mrgreen:
trashco

Re: helposti hienoa!

ViestiKirjoittaja JuhaK » 09.12.2008 12:09

Otsikko kyllä houkuttelee, mutta missä mielessä tämä on helppoa? Tekstistä ei nimittäin saa mitään selvää ilman välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia. Myös kuvat välivaiheista ovat hyvän oppaan perusta.
Kuva
JuhaK
Perustaja

ViestiKirjoittaja krisu » 09.12.2008 12:13

JuhaK kirjoitti:Otsikko kyllä houkuttelee, mutta missä mielessä tämä on helppoa? Tekstistä ei nimittäin saa mitään selvää ilman välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia. Myös kuvat välivaiheista ovat hyvän oppaan perusta.
Jep, niin kuin Juha sanookin niin voi ehkä saadakin hienoa aikaiseksi, mutta tolla kirjoituksellä ilman screenejä ja rivin välejä, kukaan ei pysty keskittymään lukemaan... Ota mallia muiden tekemistä oppaista :) (esim. Peltzin, sillä on laadukkaat oppaat)
krisu

ViestiKirjoittaja Peltzi » 09.12.2008 14:50

Mitä kuvitukseen tulee, niin oppaiden EHDOTTOMANA miniminä voidaan pitää kuvaa lopputuloksesta, koska ilman sitä ei ole mitään mahdollisuutta, että lukija innostuu yrittämään tulkita pelkästään tekstistä koostuvaa opasta.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja Inspect » 09.12.2008 16:14

Joo. Sori, mutta pakko sanoa että ei tämä loppujen lopuksi niin hieno ole. Joku saattaa tykätäkkin, mutta mä en ainakaan. Ei pahalla, mutta ennen kun kirjottaa oppaan, voisi vähän kattoa minkälaisia ne muut oppaat on. Okei? Ens kerralla sitten paremmin. :)

BTW: Sä oot näköjään pistäny galleriaan kuvia, mutta sama virhe kun mulla ne on yksityisenä.
Kuva
Inspect

ViestiKirjoittaja trashco » 09.12.2008 23:19

joo kieltämättä pohdin tota hetken aikaa ja huomasin itsekin noita virheitä, koska olen uusi täällä, en siis tiedä ihan kaikkea vielä, kiitos neuvoistanne, aion parantaa opasta =)
ja pistän kuvaa tulemaan joko yksinkertainsena tai vaikeampana.
sori siis vielä, yritän opetella enemmän.
mutta noista mun graffiti pullo kuvista, niissä takana näkyy tämä "TAUSTA"!
jota yritin sekavasti kertoa.
mietin asiaa ja teen sitten seuraavaksi selvemmän ja asinmukaisen oppaan!
kiitos teille kaikille joilta sain hieman lisää neuvoa!

PS. hei Inspect onko tuo "Inspect" sun nickkis galleriassa? :D ?
ja näemmä mun pitää myös pienentää kuvien kokoa, joo.
näemmä, mut eise sit mitää, mukavasti annoitte rakentavaa palautetta!
ja inspect, käyn vaik kommaa sulle jotai.. jos ei haittaa :D
trashco

ViestiKirjoittaja JuhaK » 10.12.2008 09:50

trashco kirjoitti:joo kieltämättä pohdin tota hetken aikaa ja huomasin itsekin noita virheitä, koska olen uusi täällä, en siis tiedä ihan kaikkea vielä, kiitos neuvoistanne, aion parantaa opasta =)
ja pistän kuvaa tulemaan joko yksinkertainsena tai vaikeampana.
sori siis vielä, yritän opetella enemmän.
mutta noista mun graffiti pullo kuvista, niissä takana näkyy tämä "TAUSTA"!
jota yritin sekavasti kertoa.
mietin asiaa ja teen sitten seuraavaksi selvemmän ja asinmukaisen oppaan!
kiitos teille kaikille joilta sain hieman lisää neuvoa!

PS. hei Inspect onko tuo "Inspect" sun nickkis galleriassa? :D ?
ja näemmä mun pitää myös pienentää kuvien kokoa, joo.
näemmä, mut eise sit mitää, mukavasti annoitte rakentavaa palautetta!
ja inspect, käyn vaik kommaa sulle jotai.. jos ei haittaa :D

Voisit hyvin alkaa harjoittelemaan oppaantekemistä parantamalla yleisesti viestin tekstin ulkoasua. Tästä viestistä sai silti jo hieman selvää, toisin kuin oppaasta. Peltzin teksteistä on hyvä ottaa mallia. Paitsi että ne ovat oikein kirjoitettuja, niin ne ovat myös taidokkaasti laadittuja.

Ja myöskään kukaan ei ole nähnyt kuviasi, paitsi ylläpitäjät. Tein saman tempun kuin Inspectille taannoin, eli muutin albumisi julkiseksi ja poistin salasanan albumilta. Nämä toiminnot estävät muita näkemästä kuviasi. Jos huomaat, että kuviesi katselumäärä pysyy nollana, kannattaa tarkistaa nämä albumin asetuksista.
Kuva
JuhaK
Perustaja

Paluu Kuvankäsittelyoppaat