GIMP Suomi • #gimp-suomi @ freenode

Keskustelu

Kysy Gimpressionistilta

GIMPpiin liittyvät ongelmat

Re: Kysy Gimpressionistilta

ViestiKirjoittaja Eeki » 22.09.2011 16:45

Hei!
Aikeenani on tehdä animaatio Gimpillä, johon tarvitsee Gap-ohjelman (ainakin itse näin ymmärsin). Sain sen mielestäni ladattua ihan oikein ym. Nyt hoksasin, etten ole ikinä löytänyt Gimpistäni Script-Fu;a, joka on melkoisen tärkeä. Gimppini on Gimp 2.6.1, eikä Script-Fu ole erikseen tuolla ylhäällä, kuten Työkälut, Suotimet, Ikkunat ymym. Mistä löydän sen?
Olen hakenut googlesta tähän jo apua, mutten ole löytänyt hyviä vastauksia, minun pitäisi nimittäin päästä Script-Fu;ssa Animaatioihin, ja sieltä aaltoihin, miten onnistun? Monet ovat sanoneet, että Script-Fu löytyy Suodattimista, ja sieltä Koristeet, muttei minulla mitään siellä ole...

Toivottavasti vastaatte nopeasti!
Eeki

ViestiKirjoittaja kokhoniemi » 23.09.2011 09:42

Gimpin versiossa 2.4 valikkorakennetta muutettiin, jolloin myös Script-Fu ja Python-Fu valikot poistuivat. Kaikki ko. valikoissa olevat toiminnot tosiaan löytyvät suotimet-valikosta. Esimerkiksi sinun kaipaamasi aallot-työkalu löytyy polusta Suotimet / Animaatio / Aallot.
kokhoniemi

ViestiKirjoittaja nimea » 23.09.2011 16:21

Eeki kirjoitti:Hei!
‚Äď‚Äď Gimppini on Gimp 2.6.1, eik√§ Script-Fu ole erikseen tuolla ylh√§√§ll√§, kuten Ty√∂k√§lut, Suotimet, Ikkunat ymym. Mist√§ l√∂yd√§n sen? ‚Äď‚Äď
kokhoniemi kirjoitti:Gimpin versiossa 2.4 valikkorakennetta muutettiin, jolloin myös Script-Fu ja Python-Fu valikot poistuivat. Kaikki ko. valikoissa olevat toiminnot tosiaan löytyvät suotimet-valikosta.

Hei,
Eikö osa Script-Fu-valikon työkaluista siirretty valikkoon Tiedosto / Luo? Sieltähän voi näppärästi luoda yksinkertaisia painikkeita, logoja yms. Aika harvoin tulee tosin käytettyä em. toimintoja. Ensimmäinen viesti keskustelupalstalla btw :).
nimea

ViestiKirjoittaja Tulenohjaaja » 16.12.2011 01:48

Omassa koneessa Print Screen ei toimi GIMPin kanssa, Paintin kylläkin, mikä oisi ongelman ydin?
Antaa error-viestin, leikepöydällä ei ole kuvia, kone HP zv6000 ja tuo toimii fn-subnäppäimen avulla. (fn + prt sc)
Outoa.
Tulenohjaaja

ViestiKirjoittaja Peltzi » 16.12.2011 16:55

Tulenohjaaja kirjoitti:Omassa koneessa Print Screen ei toimi GIMPin kanssa, Paintin kylläkin, mikä oisi ongelman ydin?
Antaa error-viestin, leikepöydällä ei ole kuvia, kone HP zv6000 ja tuo toimii fn-subnäppäimen avulla. (fn + prt sc)
Outoa.

Enpä lähde arpomaan...
mutta kokeile Gimpin omaa kuvankaappaustoimintoa.
Tiedosto -> Luo -> Kuvan kaappaus.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja Dino » 06.08.2012 12:55

Minulla on hieman ongelmi uuden gimp version kanssa. Eli jos yritän kuvan vientiä esim. bmp. tiedostoksi tämä bmp. kuva on jotenkin viallinen. Kuva ei suostu välttämättä avautumaan kaikissa ohjelmissa. Tietääkö kukaan mistä tämä mahtaa johtua?
Viimeksi muokannut Dino päivämäärä 06.08.2012 19:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Dino

ViestiKirjoittaja Peltzi » 06.08.2012 17:37

Dino kirjoitti:Minulla on hieman ongelmi uuden gimb version kanssa. Eli jos yritän kuvan vientiä esim. bmp. tiedostoksi tämä bmp. kuva on jotenkin viallinen. Kuva ei suostu välttämättä avautumaan kaikissa ohjelmissa. Tietääkö kukaan mistä tämä mahtaa johtua?

En äkkiseltään löytänyt Bugzillasta .bmp -tiedostoihin liittyviä kohtia. Riippuen siitä, missä ohjelmissa yrität avata .bmp -tiedostoja, niin voi olla kysessä jokin tiedoston ominaisuus, jota ohjelma ei tule (kuten RLE -pakkaus). Käy läpi tallennukseen liittyvät vaihtoehdot.

Kerro vähän, mihin käytät tätä formaattia, koska näin suoralta kädeltä en osaa nimetä montaa, joissa se olisi paras vaihtoehto. Esimerkiksi .png on monessa suhteessa parempi.
Kuva
Peltzi
Perustaja

ViestiKirjoittaja Dino » 06.08.2012 19:53

Käytän sitä esim. yhteen 3D ohjelmaan ja ennen bmp. kuvat ovat toimineet siinä, mutta kun nytten tällä uudella gimp versiolla teen bmp. kuvan niin kuvaa ei näy ollenkaan. Yksi toinen ohjelmasta tulee "Null Bitmap" ilmoitus. Joudun käyttämään nytten kuvat paintin kautta jotta ne toimivat.
Dino

ViestiKirjoittaja Piplio » 10.08.2012 11:25

Hei.

Minulla on pieni ongelma Gimpin kanssa ja en itse googlettamisella apua löytänyt, joten toivon mukaan täällä osaa joku neuvoa.

Sain vastikään piirtopöydän käyttööni ja ongelma Gimpin kanssa on se, että pöytää käytettäessä kursori ja sivellin ovat täysin erillään toisistaan.

Kuvassa selvennystä asiaan: http://aijaa.com/0011210685660

Screenshotissa kursori ei näkynyt joten lisäsin sen siihen kohtaan missä se suunnilleen oli. Jos zoomaan kankaan todella isoksi voin piirtää ja Gimp tunnistaa kynän painamisen voimakkuuden ja viiva on oikenalaista, mutta tosiaan voin nykyisellään piirtää vain ihan kankaan vasempaan reunaan, koska sivellin on kuvanmukaisesti täysin erillään kursorista.

Miten tuon voi korjata? Hiirellä piirtäessä sivellin ilmestyy taas kursorin alle kuten pitääkin.

Kokeilin Paint tool SAI:ta ja siinä pöytä toimii normaalisti ja piirtäminen onnistuu, mutta ohjelma on minulle vieras ja käyttäisin mieluummin Gimppiä. Pöydän asetusten pitäisi olla siis kunnossa.

Lisäksi jos irrotan piirtopöydän koneen ollessa käynnissä ja laitan takaisin niin Gimpilläkin sivellin ilmestyy kursorin alle, mutta kaikki paineentunnistus on kadonnut ja viiva on samanlaista kuin piirtäisi hiirellä.

Mitähän asialle voisi tehdä?
Piplio

ViestiKirjoittaja Peltzi » 10.08.2012 15:32

Ei ole tuossa mittakaavassa minulle tuttu ongelma, joten joudun vetämään ihan hakuammunnalla.
Syöttölaitteiden asetuksissa kullekin laitteelle on määrätty jokin seuraavista tiloista: Disabled, Screen ja Window. Mikä sinulla on siinä? Itselläni Screen.
Kuva
Peltzi
Perustaja

EdellinenSeuraava

Paluu Kysymykset ja ongelmat GIMPin kanssa